خودمان را گول نزنیم!

16 بهمن 1400 ۰ دیدگاه برندشخصی,تائو_د_جينگ,توسعه_فردی,حامد مشکینی,روابط_عمومی_نوین,مجریرادیو,هدایتگر,

خودمان را گول نزنیم!

قطعا فریب دادنِ خود از فریبِ دیگران، بسیار مخرب‌تر است. وانمود کردن به آنی که نیستیم، تظاهر به داشتن چیزی یا بودن چیزی که نه آن را داریم و نه آن هستیم. چنین حالتی نه برای خود مفید است نه برای جامعه. باعث می‌شود که فرد خود را در معرض سنجش و قضاوت قرار دهد برای چیزی که ندارد یا چیزی که نیست.

در #عصر_جدید و هر چه به پیش می‌رویم(به‌ویژه در جوامع توسعه یافته)، ظواهر نقش کم‌رنگ‌تری در سبک زندگی و تفکر انسان‌ها پیدا می‌کنند و آن چیزی که اهمیت پیدا می‌کند، #کارایی است.

فکر ما چقدر در عمل به ما کمک می‌کند؟ دین و مکتب ما چقدر در باطن ما و در بطنِ جامعه، خود را نشان‌ می‌دهد؟ علم و داشته‌های ما در زندگی آیا به کیفیت و دستاوردهای ما اضافه می‌کنند؟
آیا نتیجه انتخاب‌های ما در راستای توسعه‌ی هدفمند و یکپارچه‌ی ماست یا به موفقیت‌ها و داشته‌های ظاهری و زودگذر ختم می‌شود؟

داشتن ادعاهای توخالی، به رخ‌کشیدن‌های ظاهری شاید تمجیدهای نمادین را به همراه داشته باشد اما حس ارزشمند و ماندگار در درون و حتی برونِ ما نخواهد داشت.

تجربه‌ چند سال کوتاهِ عمر، به من میگوید، راه صحیح آن است که هر چه در خورجینِ‌مان داریم با رضایت خاطر و هدفمند در راه بگذاریم، راه ما را به آن جهت که باید رهنمون سازد و البته در قبال دیگران نیز، هرچه از سرتراشان قلندرنما دوری کنیم بهتر است.

هزار نکته باریک‌تر ز مو این جاست
نه هر که سر بتراشد قلندری داند
“حضرت حافظ

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.